Orientatie
In deze les gaan de lln een
nummer aanleren. Het nummer is nieuw voor ze.
De les begint met een
warming-up zodat de lln in de stemming kunnen raken van de les.
Doel: Aanleren
van een musicale tekst en deze onder begeleiding van muziek uitvoeren.
Het doel bespreek ik vooraf
met de lln. De muziekclip (clip is voorzien van de tekst) staat klaar op het
digibord.
Instructie
Ik vraag de lln een grote
kring te vormen.
Tijdens de instructie vertel
ik wat we gaan doen, een warming-up. Leg uit waarom het belangrijk is en dat
echte zangers dat ook altijd doen.
Ik vraag de lln mij na te
doen om verschillende klanken te maken en op mijn aanwijzingen de toonhoogte
aan te passen. Hierbij maak gebruik van een handgebaar dat de toonhoogte
aangeeft. Wanneer mijn hand hoog is is het een hoge toon en laag wanneer ik
mijn hand laat zakken. Dit doen de lln
met klanken als; a, o, oe en ie.
Wanneer de lln zijn opgewarmd
laat ik het geluidsfragment horen. Ik vraag ze goed te luisteren. Hierbij stel
ik vragen als;
Door wie zou dit nummer gezongen kunnen worden?
Waar denk je aan als je dit nummer hoort? Waarom?
Waar denk je dat dit nummer over gaat?
Ik speel het fragment nogmaals
af en bespreek enkele Engelse woorden die in het nummer voorkomen.
Ik vertel dat we het nummer
gaan proberen te zingen. Om te beginnen gaan we het refrein oefenen. Onder
begeleiding van muziek zing ik het eerst voor en klap in mijn handen op de maat van de muziek. Voordat ik start met zingen tel ik, al klappend, 1,2,3,4 en begin met zingen.
Nu vraag ik de leerlingen het refrein mee te zingen en mee te klappen. Ik klap steeds op de maat mee zodat de leerlingen steeds het juiste ritme aanhouden.
Vervolgens start ik het nummer in en tel, al klappend, tot vier en geef de juiste begintoon aan. De leerlingen zingen en klappen mee met de tekst uit de clip. Wanneer ik hoor dat de groep het zingen van het refrein en het volgen van het ritme beheerst gaan we verder met het volgende deel van het nummer. Totdat het hele nummer geoefend is.
Vervolgens start ik het nummer in en tel, al klappend, tot vier en geef de juiste begintoon aan. De leerlingen zingen en klappen mee met de tekst uit de clip. Wanneer ik hoor dat de groep het zingen van het refrein en het volgen van het ritme beheerst gaan we verder met het volgende deel van het nummer. Totdat het hele nummer geoefend is.
Aflsuiting
Als afsluiting vraag ik de
leerlingen of ze het lied denken te kunnen zingen zonder muziek. Ik deel de lln
op in 4 groepen en geef aan dat ze de tekst uit de clip gaan zingen op mijn aanwijzing.
De muziekclip wordt afgespeeld en geef de groepjes afwisselend de beurt een
deel van het nummer te zingen, zonder muziekbegeleiding.
Na het zingen stel ik vragen;
Was het lastig om zonder muziek te zingen? Hoe zou dat
komen denk je?
Lesovergang
Ik vraag de lln weer terug te
gaan naar hun plaats.
Bron: Eigen-Wijs,
p. 244, Haverkort,F, van der Lei,R, Noordam, L
Geen opmerkingen:
Een reactie posten